بتوانيد ديدگاه قرآن در مورد نماز در اديان گذشته را بيان کنيد. |
اگر به قرآن نظري بيفکنيم، خواهيم ديد که به هيچ عملي همانند نماز اهميت نداده است. براساس آيات قرآن اين عمل در شرايع پيشين نيز واجب بوده و همه پيامبران بر آن تأکيد کرده اند. قرآن در آيه اي از قول حضرت ابراهيم (ع) مي فرمايد:
«رَبِّ اجعَلنِي مُقِيمَ الصَّلاهِ وَ مِن ذرِّيتي رَبَّنا و تَقَبَّل دعاء» (ابراهيم: 40)
پروردگارا! مرا بر پا دارنده نماز قرار ده و از فرزندانم نيز، پروردگارا! دعاي مرا بپذير.
و در آيه اي ديگر باز از قول حضرت ابراهيم (ع) چنين مي فرمايد:
«رَبَّنا اِنِّي اَسکَنتُ مِن ذُرِّيتي بواد غَيرِ ذِي زَرعٍ عِندَ بَيتِکَ المُحَرَّمِ رَبَّنا لِيقيمُوا الصَّلاه»
پروردگارا! من [يکي از] فرزندانم را در دره اي بي کشت، نزد خانه محترم تو سکونت دادم، پروردگارا! تا نماز را به پا دارند. (ابراهيم: 37)
اين آيه نشان مي دهد که در دوران حضرت ابراهيم (ع) نماز يک وظيفه بوده و هدف از ساختن کعبه نيز همين بوده، در نخستين وحي بر حضرت موسي (ع) از نماز ياد شده است:
«من تو را برگزيده ام، پس به آنچه وحي مي شود گوش فراده، منم خدايي که جز من خدايي نيست، پس مرا پرستش کن و به ياد من نماز برپادار» (طه: 13، 14)
حضرت عيسي (ع) در حالي که هنوز در گهواره بود، از نماز سخن گفت:
«خدا مرا سفارش به نماز و زکات کرده است» (مريم: 31)
همچنين از سفارش هاي حضرت لقمان به فرزندش نماز بود:
«اي پسرم، نماز را برپا دار» (لقمان: 17)
به پيامبر گرامي اسلام نيز چنين خطاب شده است:
«آنچه را از کتاب به سوي تو وحي شده است بخوان و نماز را برپادار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز مي دارد و قطعاً ياد خدا بالاتر است» (عنکبوت: 45)